Mis on sinu elu mõte?!

Mis on sinu elu mõte? Mis on minu elu mõte? Ma arvan, et ma ei oskaks sellele küsimusele kindlat vastust anda nagu enamik noori, ent peale Ruta Püvi loengut „Mis on sinu elu mõte?“ võin ma kindel olla, et minu elu mõtteks ei ole vaid raha, raha ja veelkord palju raha.

Raha on tähtis ent eetika koha pealt ei tohiks niigi võib-olla ülal pool reaalsust elavatele noortele sisendada, et kui sul on kristallkingad ja piisavalt raha palmi all vedeleda, siis ongi sul täiuslik elu ja igati terve elu mõte.  Terve loeng koosneski suures osas rahast ja seeläbi tulnud edust. Minu jaoks on elu mõtte otsingul oluline koht veel ka haridusel, perekonnal ning inimlikel suhetel. Raha on teisejärguline ning sageli ka põhjus, miks niiöelda rikkurite lapsed haridust ei hinda ning suhted on neil ka sassis.

Veel mainis Ruta Püvi ka filmi „Secret“, mis on tegelikult heaks näiteks, kuidas oma eesmärke saavutada, kuid mitte elu mõtet leida. Ruta Püvi sõnul piisab lihtsalt pildist seinal, millel on kujutatud sinu eesmärk ja varsti ongi kogu rikkus ja edu käes. Ka mina olen seda  filmi lausa korduvalt vaadanud ja minu arust jääb sellest filmist õhku hoopis teadmine, et kui inimene tahab saavutada oma eesmärki,  ei tohi ta mõelda sellest eitavas vormis. Iga mõte, mida inimene mõlgutab, saadab signaali universumisse, mis inimest aitab oma eesmärke saavutada. Universum ei reageeri sõna “ei“ peale ning siis võibki juhtuda hoopis vastupidine olukord, mida ei soovita. Näiteks kui sprinter tahab võistlust võita ja seab selle endale eesmärgiks, siis ta ei tohi mõelda, et „Ma ei ole aeglane!“, universum saab sellest signaali, mis ütleb, et „Ma olen aeglane!“ ja filmi järgi on siis väga väike võimalus, et sprinter jooksu võidab. Ma ei oska seda kommenteerida, kas see ka toimib ent niipalju kui ma ise olen sellist arusaama praktiseerinud, siis midagi ei ole valesti läinud. Kindlasti aga ei andnud see film edasi  pealiskaudset arusaama, et kleebi pilt ja homme on raha või näiteks tööots ukse taga. Film juhtis tähelepanu eelkõige õigele mõtlemisele.

Küsisin arvamust Ruta Püvi loengu kohta ka meie kooli psühholoogilt ja filosoofia õpetajalt Ingi Roosilt ning bioloogia õpetajalt Tiiu Allikmaalt. Mõlemad õpetajad osalesid ka loengus.

Ingi Roosi arvamus loengu kohta oli järgmine:

”Elu mõtte leidmisel võiks alustada kolme küsimusega: kes ma olen?; miks ma olen?; kus ma olen?. Kui olen leidnud kasvõi osaliselt vastused, võiks mind nimetada õnnelikuks inimeseks, sest arusaamine iseendast ja maailmast on juba avardunud. Samale küsimusele vastust otsides, alustas Ruta Püvi oma loengut unistustega- väga kalli auto pildiga, jätkas palmisaarega ning kristallkingadega. Kõikide ilusate piltide varju jäi oskus pingutada juba nüüd ja praegu – koolis, kus saavutatakse oskus ennast distsiplineerida eesmärkide nimel. Lõpuks jäi õhku küsimus, et kui mul ongi ilusad ja suured unistused, aga need ei täitu, kes ma siis olen? Kus ma siis olen? Suur kihk oli püsti tõusta ja öelda kuulajaskonnale: kui sa seda kõike ei saa, siis tule minu kui psühholoogi juurde, alustame otsast peale.”

Õpetaja Tiiu Allikmaa arvamus ei erinenud oluliselt :

”Defektiga või kahju põhjustanud toote asjus võib pöörduda abi saamiseks tarbijakaitse poole, aga kes kaitseb tekitatud kahju puhul heausklikku koolituse tellijat? …ja kuulajat? Ruta Püvi loeng “Mis on minu elu mõte” maalis kuulajate ette elu eesmärgina glamuurse olesklemise (jalas teemantidega kingad jne) luksuslaevadel, luksushotellides ja valge liivarannaga palmisaartel. Selle unelmate eesmärgini viiva tee ääres vilksatasid küll mõned lihtinimesegi puhul kasutatavad positiivse mõttelaadi kujundamise elemendid, nagu tänulikkuse päeviku pidamine, kuid paraku ühel või teisel põhjusel kõik inimesed ei hakka käima teemantkingades mööda eliitlaevade ja –hotellide vaipasid, ja sellele osale kuulajatest ei pakutud mingit tulevikuvarianti.

Mõned õpilased vaatasid nõutult ja imestunult üksteisele otsa – kõik kooli gümnaasiumiklasside õpilased koguti kokku kuulama sellist loengut, mis reklaamib elu eesmärgina rikkaks saamist ja luksuslikku jõudeolekut!?

Kool ja koolipidaja maksid selle “loengu” eest küll mitmekordse kooliraha – esiteks maksti tühja jutu eest defitsiitseid haridusvaldkonna eurosid ja teiseks toimus elumõtet otsivate kujunemisjärgus noorte julgustamine virvatulukeste jahile suunamisena.”

Minu arvamus ühineb õpetajate omaga täielikult ja ma ei saa ka üle ega ümber sellest, et minu jaoks oli kogu see loeng üks tohutu reklaam Ruta Püvi tütrele ja tema edukale elule. Jah, vahel on tõesti inspireeriv kuulata teiste inimeste edulugusid, aga see ei tohiks minna üle reklaamiks. Ruta Püvi üritas näidata ka videoklippi tema tütrest, mis küll käima ei läinud, aga see tekitas vähemalt minu tutvusringkonnas täpselt sellise tunde nagu istuks televiisori ees ja vaataks tüütut reklaami mõnest pesupulbrist. Ma arvan, et kui tulla gümnaasiumiõpilaste ette ning esitada loengu pähe hoopis odav reklaam, siis minu arvates on see sobimatu.

See oli minu kriipiv arvamus loengust „Mis on minu elu mõte?“. Elu mõtet ma küll ei leidnud ent õppisin nii mõndagi. Kõikidest ka halbadest kogemustest õpitakse. Ka mina võin väita, et ma õppisin sellest loengust midagi. Õppisin, kuidas ei tohiks esitleda kokkulepitud loengut millegi teise pähe. Õppisin, et on vale, kui inimene peab raha ja karjääri kõige olulisemaks ja õppisin seda, et enne kui ma midagi teistele esitan pean ma veenduma, et ma olen asjaga ikka õigesti kursis.

Tekst: Kelli Eilart

Lisa kommentaar

